dilluns, 12 de novembre de 2012

HISTÒRIA DE L'ART

Professor: Xesco Ramos


Curs 2017-2018 
Us avancem els temes a tractar a la classe d'història de l'art impartida per el professor Xesco Ramos al primer trimestre!: 

ART DEL SEGLE XIX: VAN GOGH, GAUGUIN I CÉZANNE.

1ª SESSIÓ: 2 d’Octubre: Presentació del curs. Característiques del postimpressionisme. Vincent van Gogh (I): presentació biogràfica i primeres obres i dibuixos. “Dolor”.
2ª SESSIÓ: 9 d’Octubre: Vincent van Gogh (II): etapa holandesa: Nuenen i Ambers. “Els menjadors de patates” i “Natura morta amb Bíblia”.
3ª SESSIÓ: 16 d’Octubre: Vincent van Gogh (III): primera etapa parisenca: “Retrat de Pére Tanguy”. Asnières i Arlès. “Cafè de nit”. Els autoretrats.
4ª SESSIÓ: 23 d’Octubre: Vincent van Gogh (IV): sojorn a Arlès amb Paul Gauguin: “La casa groga”, “L’habitació”. La sèrie dels gira-sols. El manicomi: “Els lliris”.
5ª SESSIÓ: 30 d’Octubre: Vincent van Gogh (V): període de malaltia mental: la sèrie de “Els xiprers”. “La nit estelada”. La inspiració de Millet. Sojorn a Auvers-sur Oise: “Retrat del doctor Gachet” i “Camp de blat amb corbs”.

6ª SESSIÓ: 6 de Novembre: Paul Gauguin (I): presentació biogràfica. Primeres obres. L’estança a Ruan i primer viatge a Pont-Aven: “Ruan: les teulades blaves” i “Les bugaderes de Pont-Aven”.
7ª SESSIÓ: 13 de Novembre: Paul Gauguin (II): fugida a Martinica: “A vora de la llacuna”. El període bretó: “La visió desprès del sermó”. Sojorn a Arlès amb Vincent van Gogh: “Els arbres blaus”.
8ª SESSIÓ: 20 de Novembre: Paul Gauguin (III): segon viatge a Pont-Aven: “El Crist groc”, “La bella Àngela”. L’enyorança del Carib: “La pèrdua de la virginitat”. Viatge i sojorn a Tahití: “Dones de Tahití a la platja”.
9ª SESSIÓ: 27 de Novembre: Paul Gauguin (IV): les obres mestres del seu període a Tahití.


Programació del curs 2015-2016
ART DEL SEGLE XIX (III): FRANCISCO DE GOYA I LA PINTURA
ROMÀNTICA EUROPEA (1750-1830)


Història de l’Art - Curs 2015-2016 -1er. trimestre
1ª SESSIÓ: 5 d’Octubre: Presentació del curs. Marc històric. La pintura espanyola en l’epoca de Goya. Francisco de Goya (I): l’etapa de joventut a Saragossa (1746-1774): el coret de la Basílica del Pilar i la Cartoixa d’Aula Dei.

Día 12 d’Octubre: Dia del Pilar

2ª SESSIÓ: 19 d’Octubre: Francisco de Goya (II): Goya a Madrid (1775-1792): les sèries de cartrons de la Fàbrica Reial de Tapissos de Santa Bàrbara: “El para-sol”, “El ninot”, “La gallina cega”. Retorn a Saragossa: “Regina Martyrum”.

3ª SESSIÓ: 26 d’Octubre: Francisco de Goya (III): Els primers retrats reials i aristocràtics (1792-1797): les “majas”. Bruixeria i religió: “L’aquelarre” i els frescos de l’ermita de Sant Antoni de la Florida.

4ª SESSIÓ: 2 de Novembre: Francisco de Goya (IV): “Los Caprichos” (1792-1799). Els retrats oficials de la Cort (1799-1808): “La família de Carles IV”.

5ª SESSIÓ: 9 de Novembre: Francisco de Goya (V): La Guerra de la Independència Espanyola (1808-1814): “Los Desastres” i les pintures bèl·liques del 2 i del 3 de maig. La Restauració borbònica i la crítica il·lustrada.

6ª SESSIÓ: 16 de Novembre: Francisco de Goya (VI): “La Tauromaquia” i “Los Disparates” (1815-1820). Les pintures negres (I) (1820-1824).

7ª SESSIÓ: 23 de Novembre: Francisco de Goya (VII): “El colós”. Goya a Burdeos (1824-1828): “La lletera de Burdeus”. Gènesi del romanticisme. Introducció a la pintura romàntica europea. Pintura romàntica francesa (I): Théodore Géricault (I).

8ª SESSIÓ: 30 de Novembre: Pintura romàntica francesa (II): Théodore Géricault (II). Eugéne Delacroix (I).

9ª SESSIÓ: 7 de Desembre: Pintura romàntica francesa (III): Eugéne Delacroix (II). Théodore Chassériau i Thomas Couture.

10ª SESSIÓ: 14 de Desembre: Pintura romàntica alemanya (I): Introducció. Caspar David Friedrich.

11ª SESSIÓ: 21 de Desembre: Pintura romàntica alemanya (II): Philipp Otto Runge. Els natzarens: Franz Pforr, Friedrich Overbeck, Peter von Cornelius, Wilhelm von Schadow, Philipp Veit,





PROGRAMA DE L’ASSIGNATURA:
ART DEL SEGLE XIX (I): EL NEOCLASSICISME (1770-1830)
Xesco Ramos
Història de l’Art - Curs 2014-2015 -3er. trimestre
Día 6 d’Abril: Dilluns de Pàsqua: festiu
1ª SESSIÓ: 13 d’Abril: Presentació del curs. Introducció a l’academicisme. El Saló de l’Acadèmia i el mercat de l’art. Gènesi del neoclassicisme.
2ª SESSIÓ: 20 d’Abril: Arquitectura neoclàssica francesa (I): els utòpics Claude-Nicolas Ledoux i Etienne-Louis Boullée. Transició arquitectònica del barroc al neoclassicisme.
3ª SESSIÓ: 27 d’Abril: Arquitectura neoclàssica francesa (II): La Via Triomfal de París: la Columna Vendôme, la Madeleine, l’Arc de Triomf. Arquitectura neoclàssica anglesa (I): James Stuart, Robert Adam, Sir John Soane.
4ª SESSIÓ: 4 de Maig: Arquitectura neoclàssica anglesa (II): John Nash, Sir Robert Smirke. Arquitectura neoclàssica alemanya: la Porta de Brandemburg. Karl Friedrich Schinkel, Leo von Klenze. Arquitectura neoclàssica europea: Itàlia, Finlàndia, Rússia i Estats Units.
5ª SESSIÓ PRÀCTICA: 7 de Maig: “L’arquitectura i l’escultura acadèmica, neoclàssica i romàntica”.
Sortida des dels Porxos d’en Xifrè (Restaurant 7 Portes). Horari: 16:30 h. Itinerari:
- Plaça Pla de Palau: Porxos d’en Xifrè, Duana Vella, La Llotja i Font del Geni Català.
- Plaça Duc de Medinacelli.
- Monument a Colom i edificis annexos.
- Passatge Bacardí i Plaça Reial.
- Plaça Sant Jaume i l’eix transversal.
- Façana neoclàssica de l’Ajuntament de Barcelona.
6ª SESSIÓ: 11 de Maig: Pintura neoclàssica francesa (I): introducció i característiques. Jacques-Louis David (I).
7ª SESSIÓ: 18 de Maig: Pintura neoclàssica francesa (II): Jacques-Louis David (II).
Dia 25 de Maig: Segona Pàsqua: festiu
8ª SESSIÓ: 1 de Juny: Pintura neoclàssica francesa (III): Jacques-Louis David (III), François-Pascal Gérard, Elisabeth Vigée-Lebrun, Jean-Baptiste Regnault, Guillaume-Guillon Lèthiere, Antoine-Jean Gros.
9ª SESSIÓ: 8 de Juny: Pintura neoclàssica francesa (IV): Jean-Auguste-Dominique Ingres.
10ª SESSIÓ: 15 de Juny: Pintura neoclàssica francesa (V): Pierre-Paul Proud’hon. Pintura neoclàssica europea: Alemanya, Anglaterra, Itàlia, Estats Units. Escultura neoclàssica (I): introducció. Jean-Antoine Houdon, Johan Tobias Sergel.
11ª SESSIÓ: 22 de Juny: Escultura neoclàssica (II): Antonio Canova, Bertel Thorvaldsen, Johan Gottfried Schadow, Franz Xaver Messerschmidt.
1ª SESSIÓ: 6 d’Octubre: Presentació del curs. Introducció a la Grècia clàssica. El temple de Zeus a Olímpia. L’Acròpolis d’Atenes.
2ª SESSIÓ: 13 d’Octubre: El Partenó. Els Propileus. El temple d’Atenea Niké. L’Erecteion.
3ª SESSIÓ: 20 d’Octubre: L’arquitectura clàssica del s.IV a.C. Els tholoi i els monuments commemoratius. Introducció a l’estatuària clàssica. L’escultura en bronze i crisoelefantina.
4ª SESSIÓ: 27 d’Octubre: L’escultura clàssica del ss.V-IV a.C.: Miró i Policlet: el Discòbol, el Dorífor, el Diadumenos. Praxiteles (I): el Sauròcton.
5ª SESSIÓ: 3 de Novembre: Praxiteles (II): la Venus d’Arlés, l’Afrodita de Cnido. La ceràmica dels ss.V-IV a.C. Introducció a la Grècia hel·lenística.
6ª SESSIÓ: 10 de Novembre: Urbanisme i arquitectura hel·lenística dels ss.III-II a.C: temples, santuaris, acròpolis i àgores. Les noves formes arquitectòniques: teatres i mausoleus.
7ª SESSIÓ: 17 de Novembre: El retrat a l’escultura grega i l’època d’Alexandre Magne. La primera escultura hel·lenística: Escopes i Lisip (I): la Mènade Furiosa i els “draps mullats”.
8ª SESSIÓ: 24 de Novembre: Lisip (II): l’Apoxiòmenos, l’Heracles Farnesi, la tiké d’Antiòquia. L’Escola de Pèrgam: els gàlates, el Faune Barberini i l’Altar de Pèrgam.
9ª SESSIÓ: 1 de Desembre: El “barroc” hel·lenístic: l’Escola d’Atenes i l’Escola de Rodes: l’Hermafrodita Borghese, el Tors Belvedere, la Venus de Milo, la Victòria de Samotràcia, el Laoocont.
Dia 8 de Desembre: festivitat de la Immaculada Concepció
10ª SESSIÓ: 15 de Desembre: La pintura hel·lenística: mosaics, tombes i pintures murals. La Vil·la dels Misteris.
BIBLIOGRAFIA:
POLLITT, J.

RESUM D’OBRES: ART MODERNISTA (1860-1920)
Història de l’Art - Curs 2013-2014 -2on. trimestre    
    
 1.ARQUITECTURA MODERNISTA:  
1.1.LLUÍS DOMÈNECH I MONTANER (1850-1923):  
- “Panteó Anselm Clavé” (1874): Cementiri de Poble Nou. - ”Institucions Provincials d’Instrucció Pública de Barcelona” (1877-1882) amb JOSEP VILASECA: No construït. - ”Editorial Montaner i Simó” (1879-1885): C/ Aragó, 255 (Barcelona). - “Font dels Tres Caños” (1889): Comillas (Cantabria). - “Cementiri de Comillas” (1893): Comillas (Cantabria). - ”Palau Ramon Montaner” (1891-1896) amb JOSEP DOMÈNECH I ESTAPÀ: C/ Mallorca, 278 (Barcelona). - ”Casa Roura” (1891-1892): Riera de Sant Domènech, 1 (Canet de Mar). - ”Casa Thomas” (1895-1898): C/ Mallorca, 293 (Barcelona). - ”Casa Navàs” (1901-1908): Pl. Mercadal, 5 (Reus). - ”Fonda Espanya” (1902-1903): C/ Sant Pau, 9 (Barcelona). - ”Casa Lleó Morera” (1902-1905): Pg. de Gràcia, 35 (Barcelona). - ”Palau de la Música Catalana” (1905-1908): C/ Sant Pere més Alt (Barcelona). - ”Hospital de la Santa Creu i de Sant Pau” (1902-1930) amb PERE DOMÈNECH I ROURA: C/ Sant Antoni Maria Claret, 167 (Barcelona). - ”Casa Fuster” (1908-1911) amb PERE DOMÈNECH I ROURA: Pg. de Gràcia, 132 (Barcelona).   
1.2.ANTONI GAUDÍ I CORNET (1852-1926):  
- “Fanals de la Plaça Reial i de la Plaça Pla de Palau” (1878): Pl. Reial / Pl. Pla de Palau (Barcelona) - ”Quioscos Girossi” (1878): No construït. - ”Cooperativa Obrera Mataronense” (1878-1883): C/ Argentona, 55-57 (Barcelona). - ”Casa Vicens” (1883-1888): C/ Carolines, 24 (Barcelona). - ”El Capritxo” (1883-1885): Comillas (Santander). - ”Pavellons Güell” (1884-1887): Avda. Pedralbes, 7 (Barcelona). - ”Palau Güell” (1886-1888): C/ Nou de la Rambla, 5 (Barcelona). - “Col·legi de les Teresianes” (1887-1889): C/ Ganduxer, 85 (Barcelona). - ”Palau Episcopal d’Astorga” (1889-1913): Astorga (Lleó). - ”Casa dels Botines” (1891-1894): Pl. Sant Marcel, 1 (Lleó). - ”Celler Güell” (1895-1901): C-246, km. 24,5 (Garraf). - ”Casa Calvet” (1898-1900): C/ Casp, 48 (Barcelona). - ”Casa Batlló” (1905-1907): Pg. de Gràcia, 43 (Barcelona). - ”Casa Milà” (1906-1910): C/ Provença, 261-265 (Barcelona). - “Park Güell” (1900-1914): C/ Olot, s/n (Barcelona). - ”Colònia Güell” (1908-1915): A Santa Coloma de Cervelló (Barcelona). - ”Temple Expiatori de la Sagrada Família” (1882-?): C/ Mallorca, 401 (Barcelona).       
  
2.ESCULTURA REALISTA, MODERNISTA I POSTMODERNISTA:  
2.1.AGAPIT VALLMITJANA (1830-1905):  
- ”La reina Isabel II presentant al seu fill” (1860): Al Palau Reial de Pedralbes (Barcelona). - ”Crist jacent” (c.1866): Al Casón del Buen Retiro (Madrid). - ”Monument eqüestre de Jaume I el Conqueridor” (1866-1891): Als Jardins del Parterre (València).   
2.2.VENANCI VALLMITJANA (1828-1919):  
- ”La bellesa dominant la força” (1881): Al Museu del Prado (Madrid). - ”Retrat del banquer Evarist Arnús” (c.1885): Al Museu Comarcal de Mataró (Barcelona).   
2.3.ANDREU ALEU (1829-1900):  
- ”Sant Jordi matant el drac” (1856-1872): A la façana de la Generalitat de Catalunya (Barcelona).   
2.4.JERONI SUÑOL (1839-1902):  
- ”Dant pensatiu” (1864): Al MNAC (Barcelona).   
2.5.JOAN ROIG I SOLÉ (1835-1918):  
- ”La dama del paraigües” (1884): Al Zoo (Barcelona).   
2.6.ROSSEND NOBAS (1849-1891):  
- ”Torero ferit” (1871): Al MNAC (Barcelona). - ”Monument a Rafael Casanova” (1888): A la Ronda Sant Pere cantonada C/ Ali Bei (Barcelona).   
2.7.JOSEP REYNÈS (1850-1926):  
- “Monument de l’almirall Roger de Llúria” (1885): Al Pg. Lluís Companys (Barcelona). - “Gerro dels nens” (1893): Al Parc de la Ciutadella (Barcelona).   
2.8.MANUEL FUXÀ (1850-1927):  
- “Monument a Rius i Taulet” (1897-1901): Al Pg. Lluís Companys (Barcelona).   
  
2.9.ENRIC CLARASSÓ (1857-1941):  
- ”Oració” (1891): Al Museu Victor Balaguer de Vilanova i la Geltrú (Barcelona). - ”El forjador” (1894): Al Cau Ferrat de Sitges (Barcelona). - ”Memento homo” (1899): Al Cementiri de Montjuïc (Barcelona). - ”Eva” (1904): Al MNAC (Barcelona). - ”Monument a Jaume I el Conqueridor” (1916-1927): A la Plaça Espanya de Palma de Mallorca (Mallorca).   
2.10.EUSEBI ARNAU (1863-1933):  
- “Bust de matrona representant Barcelona” (1897): Col·lecció particular. - “La lactància” (1910): A la Casa de la Lactància (Barcelona). - “Monument a Pau Gil” (1920): A l’Hospital de Sant Pau (Barcelona).   
2.11.MIQUEL BLAY (1866-1936):  
- “Els primers freds” (1891-1892): Al MNAC (Barcelona). - “Dona i flors” (1899): Al MNAC (Barcelona). - “Pensativa” (1900): Al MNAC (Barcelona). - “Perseguint la il·lusió” (1902): Al MNAC (Barcelona). - “Eclosió” (1905): Al MNAC (Barcelona). - “La cançó popular” (1909): Al xamfrà del Palau de la Música Catalana (Barcelona).   
2.12.JOSEP LLIMONA (1869-1934):  
- “Estàtua eqüestre de Ramon Berenguer III” (2) (1880): A la Plaça Ramon Berenguer III (Barcelona). - “Modèstia” (1891): Al MNAC (Barcelona). - “Àngel exterminador” (1895): Al MANC (Barcelona). - “La primera comunió” (1897): Al MNAC (Barcelona). - “Desconsol” (1903): Al MNAC (Barcelona). - ”Monument al Doctor Robert” (1903-1910): A la Plaça Tetuan (Barcelona).   
2.13.CARLES MANI (1866-1911):  
- “El tafaner” (1892): Desapareguda. - “Retrat de la nena Maria Canyellas” (2) (1895): Col·lecció particular. - ”Els degenerats” (1901-1906): A la Casa-Museu Gaudí del Park Güell (Barcelona).   
2.14.EMILI FONTBONA (1879-1938):  
- “Dona d’Amposta” (1902): Al Museu Marès (Barcelona). - “Mariner de Tarragona” (1902): Al Museu Marès (Barcelona).    
- “Cap de faune” (1905): Col·lecció particular.   
2.15.PAU GARGALLO (1881-1934):  
- “Leda” (1903): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “La bèstia de l’home” (1904): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Petita màscara amb floc” (1907): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Retrat de Picasso” (1913): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Retrat d’Àngel Fernàndez de Soto” (1920): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Petit mariner amb pipa” (1922): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Banyista” (1924): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Màscara de star I” (1926-1927): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Salutació olímpica” (1928): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Màscara de Kiki de Montparnasse” (1928-1929): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Gran arlequí” (1932): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Gran profeta” (1933): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa). - “Silueta de noi” (1934): Al Museu Pau Gargallo (Saragossa).   
2.16.OBRES CONJUNTES (DIVERSOS ESCULTORS):  
- ”Monument a Colom” (1883-1888) de RAFAEL ATCHÉ, MANUEL FUXÀ, ROSSEND NOBAS, PERE CARBONELL, LLUÍS FERRERI, EDUARD BAPTISTA ALENTORN, JOSEP GAMOT (ET AL.): A la Plaça Portal de la Pau (Barcelona). - “Monument a Antonio Lòpez, primer marquès de Comillas” (1884) de VENANCI VALLMITJANA, LLUÍS PUIGGENER, FRANCESC PAGÈS, JOAN ROIG I SOLÉ i ROSSEND NOBAS : A la Plaça Antoni Lòpez (Barcelona).                      
  
3.PINTURA REALISTA, MODERNISTA, SIMBOLISTA I POSTMODERNISTA:  
3.1.ANTONI CABA (1830-1905):   
- ”Retrat de Lluïsa Dulce i Tresserra, marquesa de Castelflorite” (1880): Al MNAC (Barcelona). - ”Retrat de la Reina Maria Cristina d’Habsburg-Lorena i el seu fill Alfons XIII” (1890): A l’Escola de la Llotja (Barcelona).   
3.2.PERE BORRELL DEL CASO (1835-1910):   
- ”Fugint de la crítica” (1874): A la Col·lecció Banc d’Espanya (Madrid). - ”Raïm penjat del marc” (1880): A la Col·lecció Banc d’Espanya (Madrid). - ”Dues nenes rient” (1880): Al Museu del Modernisme Català (Barcelona).   
3.3.RAMON MARTÍ ALSINA (1826-1894):   
- ”L’últim dia de Numància” (1858): Al Casón del Buen Retiro (Madrid). - ”Ruïnes de l’església del Sant Sepulcre” (1862): Al MNAC (Barcelona). - ”El gran dia de Girona” (1863): Al MNAC (Barcelona). - ”El sometent del Bruc: episodi de la Guerra del Francès: 1808” (1866): A l’Escola de la Llotja (Barcelona). - ”El Born vell” (1866): Al MNAC (Barcelona). - ”La migdiada” (1884): Al MNAC (Barcelona). - ”La companyia de Santa Bàrbara” (1891): Al MNAC (Barcelona).   
3.4.SIMÓ GÒMEZ (1845-1880):   
- “Penediment de Judes” (1874): ? - “Retrat de dona” (1873): Al MNAC (Barcelona). - ”Retrat de Francesc Vidal” (1875): Al MNAC (Barcelona).   
3.5.MARIÀ FORTUNY (1838-1874):   
- ”Berenguer III clavant l’ensenya de Barcelona a la torre del castell de Fòs” (1857): Al Palau de la Generalitat de Catalunya (Barcelona). - “L’odalisca” (1861): Al MNAC (Barcelona). - ”La batalla de Tetuan” (1863-1875): Al MNAC (Barcelona). - ”La batalla de Wad-Ras” (1863): Al Casón del Buen Retiro (Madrid). - ”La vicaria” (1870): Al MNAC (Barcelona). - ”El venedor de tapissos” (1870): Al Museu de Montserrat (Barcelona). - ”La matança dels Abencerrajos” (1870): Al MNAC (Barcelona). - ”Músics àrabs” (1871-1872): Al Museu Fortuny (Venècia). - ”Paisatge de Granada” (1871): Al MNAC (Barcelona).   
 3.6.FRANCESC MASRIERA (1842-1902):   
- ”Hivern de 1882” (1882): Al MNAC (Barcelona).   
3.7.ROMÀ RIBERA (1849-1935):   
- ”Dona amb antifaç” (1887): Al Museu d’Art de Girona (Girona). - ”Epíleg d’un ball de màscares” (1891): Al MNAC (Barcelona).   
3.8.FRANCESC MIRALLES (1848-1901):   
- ”Primavera” (1896): Al MNAC (Barcelona).   
3.9.JOAN PLANELLA (1849-1910):   
- ”La nena obrera” (1882): Col·lecció partiular (Barcelona). - “La petita obrera” (1885): Al MNAC (Barcelona).   
3.10.JOAQUIM VAYREDA (1843-1894):   
- ”Tarda de Divendres Sant a Olot” (1871): Al Museu d’Art Modern d’Olot (Girona). - ”Recança” (1876): Al MNAC (Barcelona). - ”La sega” (1881): Al MNAC (Barcelona).   
3.11.MARIÀ VAYREDA (1853-1903):   
- ”Viàtic a la muntanya” (1887): Al MNAC (Barcelona).   
3.12.JOSEP BERGA (1837-1914):   
- “Caçant un niu” (1880): Col·lecció particular. - “Aplec” (1886): Al Museu de Montserrat (Barcelona).   
3.13.MODEST URGELL (1839-1919):   
- ”Toc d’oració” (1876): Al MNAC (Barcelona). - ”Paisatge” (1885): Al MNAC (Barcelona).   
3.14.ARCADI MAS I FONDEVILA (1852-1934):   
- ”Platja de pescadors” (1880): Al Museu Maricel de Sitges (Barcelona). - ”Processó del Corpus a Sitges” (1887): Al Museu Maricel de Sitges (Barcelona). 
 3.15.JOAN ROIG I SOLER (1852-1909):   
- ”Sitges 1” (1882): Al Museu Maricel de Sitges (Barcelona). - ”Platja de Vilanova” (1882): Al MNAC (Barcelona). - ”Estació de Sitges” (1882): Al MNAC (Barcelona).   
3.16.JOAQUIM DE MIRÓ I ARGENTER (1849-1914):   
- ”Platja de Sitges” (c.1885): A la Biblioteca Victor Balaguer de Vilanova i la Geltrú (Barcelona).   
3.17.SANTIAGO RUSIÑOL (1861-1931):   
- ”Faust” (1880): Col·lecció Particular (Barcelona). - ”El ferrer” (1889): Col·lecció Particular (Barcelona). - ”Retrat de Miquel Utrillo” (1889-1890): Al MNAC (Barcelona). - ”Jardí de Montmartre” (1890): Al MNAC (Barcelona). - ”El gran ball” (1891): Col·lecció Masaveu (Barcelona). - ”El pati blau” (1892): Al Museu Maricel de Sitges (Barcelona). - ”Interior d’un cafè” (1892): Al Museu d’Art de Filadèlfia (Estats Units). - ”Novel·la romàntica” (1894): Al MNAC (Barcelona). - ”Figura femenina” (1894): Al MNAC (Barcelona). - ”La morfina” (1894): Al Cau Ferrat de Sitges (Barcelona). - ”Una romança” (1894): Al MNAC (Barcelona). - ”La riallera” (1894): Al MNAC (Barcelona). - ”L’art total: la pintura, la música i la poesia” (1894-1895): Al Cau Ferrat de Sitges (Barcelona). - ”Passeig místic” (1896): Col·lecció Particular (Barcelona). - ”Jardí de les Elegies a Son Moragues” (1903): Col·lecció Particular (Barcelona). - ”Jardí d’Aranjuez” (1907): Al Museu Thyssen Bornemisza (Madrid).   
3.18.RAMON CASAS (1866-1932):   
- ”Cursa de braus” (1884): Al Museu de Montserrat (Barcelona). - ”Retrat d’Elisa Casas” (1889): Col·lecció Particular (Barcelona). - ”Retrat de les senyoretes N.N.” (1890): Col·lecció Particular (Barcelona). - ”Plein air” (1890-1891): Al MNAC (Barcelona). - ”Ball del Moulin de la Galette” (1890-1891): Al Cau Ferrat de Sitges (Barcelona). - ”La Madeleine” (1892): Al Museu de Montserrat (Barcelona). - ”Nu femení” (1894): Al MNAC (Barcelona). - ”Flors desfullades” (1894): Col·lecció Rafael Ruiz Gallardón (Madrid). - ”Abans del bany” (1894): Al Museu de Montserrat (Barcelona). - ”Garrot vil” (1894): Al Museu Reina Sofia (Madrid). - ”Embarcament de les tropes” (1896): Col·lecció Particular (Barcelona). - ”Corpus: sortida de la processó de l’església de Santa Maria” (1896-1898): Al MNAC (Barcelona). - ”Ball de tarda” (1896): Col·lecció Cercle del Liceu (Barcelona). - ”Ramon Casas i Pere Romeu en un tàndem” (1897): Al MNAC (Barcelona). - ”Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil” (1900): Al MNAC (Barcelona). - ”Sífilis” (1900): Al MNAC (Barcelona). - ”Cigarrillos París” (1901): Al Museu Comarcal de la Garrotxa (Girona). 
- ”La càrrega” (1900-1903): Al Museu Comarcal de la Garrotxa (Girona). - ”La Sargantain” (1907): Col·lecció Cecle del Liceu (Barcelona).   
3.19.JOSEP MARIA TAMBURINI (1856-1932):   
- ”Hivern” (1881): A la Biblioteca Victor Balaguer de Vilanova i la Geltrú (Barcelona). - ”Ofèlia” (1894): ? - ”Harmonies del bosc” (1896): Al MNAC (Barcelona).   
3.20. JOAN BRULL (1863-1912):   
- ”Somni” (1898): ? - ”Crepuscle” (1911): Al MNAC (Barcelona).   
3.21. SEBASTIÀ JUNYENT (1865-1908):   
- ”Clorosi” (1899): Al MNAC (Barcelona). - “La promesa” (1899): Al MNAC (Barcelona).   
3.22. JOAN LLIMONA (1860-1923):   
- ”Lectura” (1891): Al MNAC (Barcelona). - ”Tornant del tros” (1896): Al MNAC (Barcelona). - ”Cúpula del cambril de la marededéu de Montserrat” (1896-1898): A l’Abadia de Montserrat (Barcelona). - ”Noia llegint” (1903): Al MNAC (Barcelona). - “La carta” (1905): Al MNAC (Barcelona).   
3.23.FRANCESC GIMENO (1858-1927):   
- ”Les parres” (1898): Al MNAC (Barcelona). - ”Retrat de la mare de l’artista” (1915): Al MNAC (Barcelona). - ”Autoretrat” (1917): Al MNAC (Barcelona).   
3.24.ISIDRE NONELL (1873-1911):   
- ”Cretina de Boí” (1896-1897): Al MNAC (Barcelona). - ”Pobres esperant la sopa” (1899): Al Museu de Montserrat (Barcelona). - ”Dolores” (1903): Al MNAC (Barcelona). - ”La Paloma” (1904): Al MNAC (Barcelona). - ”Amparo” (1904): Al MNAC (Barcelona). - ”Estudi” (1908): Al MNAC (Barcelona). - ”Assumpció” (1910): Al MNAC (Barcelona).   
 3.25.JOAQUIM MIR (1873-1940):   
- ”Sol i ombra” (1894): Al MNAC (Barcelona). - ”La catedral dels pobres” (1897): Al MNAC (Barcelona). - ”La cala encantada” (1901): Al MNAC (Barcelona). - ”Or i atzur” (1902): Al MNAC (Barcelona). - ”El roc de l’estany” (1903): Al MNAC (Barcelona). - ”Cel de trons” (1907): Al MNAC (Barcelona). - ”Poble escalonat” (1909): Al MNAC (Barcelona). 
LES PRIMERES CIVILITZACIONS GREGUES (3000-480 a.C.)
Xesco Ramos
Història de l’Art - Curs 2013-2014 -3er. trimestre
PROGRAMA DE L’ASSIGNATURA:
1ª SESSIÓ: 7 d’Abril: Introducció al món de les civilitzacions de l’Egeu i l’Hèl·lade.
Día 14 i 21 d’Abril: Setmana Santa.
2ª SESSIÓ: 28 d’Abril: Concepte d’art clàssic. Historiografia grega: Johannes Winckelmann, Plini el Vell, Pausànies. Les excavacions i les descobertes: Heinrich Schliemann i Sir Arthur Evans. L’art minoic: cronologia.
3ª SESSIÓ: 5 de Maig: Art minoic: Palau de Cnossos, Sarcòfag d’Hagia Triada i les primeres ceràmiques gregues. Art micènic: arts del metall, Màscara d’Agamèmnon i fortificacions ciclòpies. Tresor d’Atreu i Palau de Nèstor.
4ª SESSIÓ: 12 de Maig: El període fosc. L’època geomètrica: ceràmica i escultura de petit format. L’art orientalitzant: la formació del temple grec o megaron. Els primers temples. L’escultura orientalitzant: els primers kouroi.
5ª SESSIÓ: 19 de Maig: La ceràmica orientalitzant: la pintura de “figures negres”. Introducció a l’art arcaic grec. El temple dòric i els seus elements. El temple jònic i els seus elements.
6ª SESSIÓ: 26 de Maig: Exemples de temples arcaics. Arquitectura i urbanisme grec al s.VI a.C. Escultura arcaica: kuroi, kore, efebus, el Moscòfor i el Cavaller Rampin.
7ª SESSIÓ: 2 de Juny: La decoració escultòrica en els temples arcaics: frontons, frisos, tríglifs i mètopes. La ceràmica arcaica de figures negres i vermelles.
Dia 9 de Juny: Segona Pàsqua.
8ª SESSIÓ: 16 de Juny: Introducció a l’art clàssic grec.
Dia 23 de Juny: Vigília de Sant Joan.
BIBLIOGRAFIA:
POLLITT, J.J., Arte y experiencia en la Grecia clásica, Ed. Xarait, Bilbao. 1984
ROBERTSON, D.S., Arquitectura griega y romana, Ed. Cátedra, Madrid, 1985
ROBERTSON, M., El arte griego, Ed. Alianza, Madrid, 1985
1.PERÍODE MINOIC (3000 – 1400 a.C.):
- “Palau de Cnossos” (2000-1400 a.C.): Illa de Creta (Grècia).
- “Frescos d’Akrotiri” (1700-1610 a.C.): Illa de Santorini (Grècia).
- “Sarcòfag d’Hàgia Triada” (1450-1400 a.C.): Museu Arqueològic d’Heraklion a Creta (Grècia).
- “Deessa de les serps” (1600-1500 a.C.): Museu Arqueològic d’Heraklion a Creta (Grècia).
2.PERÍODE MICÈNIC (1900 – 1200 a.C.):
- “Punyal damasquinat” (c.1500 a.C.): Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Vasos de Vàfio” (c.1500 a.C.): Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Màscara d’Agamèmnon” (1550-1500): Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Tomba d’Atreu” (s.XIII a.C.): Micenes (Grècia).
- “Ciutadella de Micenes” (1600-1100 a.C.): Micenes (Grècia).
- “Fortificació de Tirint” (1400-1200 a.C.): Tirint (Grècia).
- “Palau de Nèstor” (s.XIII a.C.): Pilos (Grècia).
3.PERÍODE FOSC (1200 – 1000 a.C.):
- “Àmfora protogeomètrica” (975-950 a.C.): British Museum de Londres (Anglaterra)
4.PERÍODE GEOMÈTRIC (1200 – 720 a.C.):
- “Vasos àtics” (c.740 a.C.): Museu d’Art Antic de Munic (Alemanya).
- “Cratera Dypilon” (760 a.C.): Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Centaure Lefkandi” (s.IX a.C.): Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Cavall de bronze” (750 a.C.): Museu Arqueològic d’Olímpia (Grècia).
- “Trípode de bronze” (s.VIII a.C.): Museu Arqueològic d’Olímpia (Grècia).
- “Apol·lo de Tebes” (700-675 a.C.): Museu de Belles Arts de Boston (EEUU).
5.PERÍODE ORIENTALITZANT (720 – 600 a.C.):
- “Temple d’Apol·lo a Thermos” (630-620 a.C.): Thermos (Grècia).
- “Temple d’Hera a Argos” (f.s.VII a.C.): Argos (Grècia).
- “Temple d’Hera a Olímpia” (s.VII a.C.): Olímpia (Grècia).
- “Griu d’un trípode” (650-625 a.C.): Museu Arqueològic d’Olímpia (Grècia).
- “Estàtua de Nicandre” (m.s.VII a.C.): ?.
- “Kouros de Delfos” (650-625 a.C.): Museu Arqueològic de Delfos (Grècia).
- “Dama d’Auxerre” (m.s.VII a.C.): Museu del Louvre de París (França).
- “Kouros de Sunion” (610-590 a.C.): Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Cleobis i Bitó” (c.600-580 a.C.): Museu Arqueològic de Delfos (Grècia).
- “Aríbal protocorinti” (p.s.VII a.C.): ?
- “Àmfora protoàtica” (c.675 a.C.): Museu del Louvre de París (França).
- “Àmfora àtica” (c.650 a.C.): Museu Arqueològic d’Eleusis (Grècia).
- “Olpe corinti” (c.640 a.C.): Museu del Louvre de París (França).
- “Olpe Chigi” (c.640.630 a.C.): Museu Nacional de Vila Giulia de Roma (Itàlia)
6.PERÍODE ARCAIC (600 – 480 a.C.):
- “Temple d’Hera a Paestum” (m.s.VI a.C.): Paestum (Itàlia).
- “Temple d’Atenea a Paestum” (510 a.C.): Paestum (Itàlia).
- “Temple d’Artemisa a Èfes” (550 a.C.): Èfes (Grècia).
- “Santuari de Delfos” (ss.VIII-I a.C.): Delfos (Grècia).
- “Hera de Samos” (570-560 a.C.): Museu del Louvre de París (França).
- “Kouros de Krisos” (540-510 a.C.): Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Kouros de Tenea” (575-550 a.C.): Gliptoteca de Munic (Alemanya).
- “Moscòfor” (570-560 a.C.): Museu de l’Acròpolis d’Atenes (Grècia).
- “Kouros de Munic” (c.540 a.C.): Gliptoteca de Munic (Alemanya).
- “Cavaller Rampin” (550-540 a.C.): Museu de l’Acròpolis d’Atenes (Grècia) / Museu del Louvre de París (França).
- “Kouros d’Aristodikos” (c.500 a.C.): Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Efebus ros” (490-480 a.C.): Museu de l’Acròpolis d’Atenes (Grècia).
- “Efebus de Critios” (480 a.C.): Museu de l’Acròpolis d’Atenes (Grècia).
- “Kore del peple nº 679” (c.530 a.C.): Museu de l’Acròpolis d’Atenes (Grècia).
- “Kore d’Euthidicos nº 609” (490-480 a.C.): Museu de l’Acròpolis d’Atenes (Grècia).
- “Frontó del Temple d’Artemisa a Corfú” (p.s.VI a.C.): Museu Arqueològic de Corfú (Grècia).
- “Mètopes del Temple “C” de Selinunt” (m.s.VI a.C.): Museu Arqueològic de Palerm (Itàlia).
- “Frontó del temple arcaic de l’Acròpolis d’Atenes” (560-550 a.C.): Museu de l’Acròpolis d’Atenes (Grècia).
- “Frontó i frisos del Tresor de Sifnos del santuari de Delfos” (c.525 a.C.): Museu Arqueològic de Delfos (Grècia).
- “Frontons est i oest del Temple d’Afaia a Egina” (490-480 a.C.): A la Gliptoteca de Munic (Alemanya).
- “Pínax de la Cova de Pitsa” (p.s.VI a.C.): Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Àmfora funerària d’Atenes” (625-610 a.C.) del PINTOR DE NESSOS: Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Vas François” (c.570 a.C.) de CLÍTIES: Museu Arqueològic de Florència (Itàlia).
- “Cratera de Vix” (530-520 a.C.): Museu Arqueològic de Chatîllon-sur-Seine (França).
- “Fragment d’un cántaros” (c.560-550 a.C.) de NEARCOS: Museu Arqueològic Nacional d’Atenes (Grècia).
- “Àmfora àtica” (c.530-520 a.C.) d’EXÈQUIES: British Museum de Londres (Anglaterra).
- “Àmfora de Vulci” (c.540 a.C.) d’EXÈQUIES: Als Museus Vaticans (Vaticà).
- “Àmfora àtica” (p.s.VI a.C.) del PINTOR S’AMASSIS: Museu Würzburg (Alemanya).
- “Àmfora àtica” (c.520 a.C.) d’ANDÒCIDES: Museu d’Art Antic de Munic (Alemanya).
- “Cratera-calze” (c.515 a.C.) d’EUFRONI: Museu del Louvre de Paris (França).
- “Àmfora àtica” (c.510-500 a.C.) d’EUTÍMIDES: Museu d’Art Antic de Munic (Alemanya).
- “Àmfora àtica” (c.500-490 a.C.) del PINTOR DE CLEOFRADES: Museu d’Art Antic de Munic (Alemanya).

SESSIONS TEÒRIQUES:
1ª SESSIÓ: 13 de Gener: Presentació del taller. Pintura realista: Pere Borrell del Caso i Ramon Martí Alsina. Marià Fortuny i l’orientalisme. Pintura anecdotista: Francesc Masriera. L’Escola d’Olot i el paisatge: Joaquim Vayreda i Modest Urgell. L’Escola “luminista” de Sitges i les marines.

2ª SESSIÓ: 20 de Gener: La importància de la Sala Parés. Pintura impressionista vs pintura modernista I: Santiago Rusiñol: sinèrgies entre Barcelona i París. El Cau Ferrat. Les festes modernistes de Sitges.

3ª SESSIÓ: 27 de Gener: Pintura impressionista vs pintura modernista II: Ramon Casas. Els 4 Gats. La pintura social. El cartellisme. La representació de la dona.

4ª SESSIÓ: 3 de Febrer: Altres pintors modernistes: Eliseu Meifrèn. La pintura simbòlica i mística: Josep Maria Tamburini i Joan Llimona. La segona generació de la pintura modernista i el camí cap a les avantguardes: “La Colla del Safrà”, “El Rovell de l’Ou” i “Els Negres”. Isidre Nonell i Joaquim Mir.

5ª SESSIÓ: 10 de Febrer: Escultura realista i vuitcentisme: els germans Vallmitjana i Rossend Nobas. La nova generació realista: l’academicisme a Madrid i a Roma. Manuel Fuxà. El Monument a Colom.
6ª SESSIÓ: 17 de Febrer: Escultura modernista i simbolista: Enric Clarasó, Eusebi Arnau, Miquel Blay i Josep Llimona. L’emmirallament de París. El Cercle Artístic de Sant Lluc.

7ª SESSIÓ: 24 de Febrer: Escultura postmodernista: Carles Mani i Emili Fontbona. L’època dels metalls de Pau Gargallo: modernitat avantguardista i tradició noucentista.

8ª SESSIÓ: 3 de Març: Arquitectura eclèctica i historicista privada i religiosa: Joan Martorell i Josep Vilaseca. L’”arquitecte-marquès”: Enric Sagnier, el camí segur cap al modernisme.

9ª SESSIÓ: 10 de Març: Arquitectura del ferro i del vidre: els mercats. Els arquitectes premodernistes. Lluís Domènech i Montaner: en busca d’una arquitectura nacional. L’inici de les arts aplicades a l’arquitectura.

10ª SESSIÓ: 17 de Març: Antoni Gaudí: l’arquitectura orgànica. L’època daurada del modernisme. El triomf de les arts decoratives: mobiliari, forja, vitralleria.

11ª SESSIÓ: 24 de Març: El modernisme “medievalitzat” de Josep Puig i Cadafalch. Els vincles amb el gòtic nòrdic
.
12ª SESSIÓ: 31 de Març: L’arquitectura de les “segones ciutats”: Lluís Muncunill i Josep Maria Jujol. Els seguidors de Gaudí. Les “catedrals del vi”: Cèsar Martinell.

SESSIÓ PRÀCTICA:
12+1ª SESSIÓ DESLOCALITZADA: 22 de Març: Sortida per conèixer els edificis eclèctics i premodernistes vinculats a l’Exposició Universal de Barcelona de 1888: Arc de Triomf, Palau de Justícia, el “Castell dels Tres Dragons”, el Parc de la Ciutadella. Història de la mostra, les obres desaparegudes i el primer japonisme.

2 comentaris:

  1. Una visita molt interessant, pintures i escultures de gran format i execució extraordinariament minuciosa.
    Un realisme sorprenent en moltes de les obres.

    Acabada la visita, un concert amb copa.

    Gràcies Puri.

    Rosa maria

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies a tots vosaltres!!! va ser una tarda molt maca!

      Elimina